porta kanzel, porta westfalica, kaiser denkmal, pomnik cesarza,

Porta Westfalica – od wzgórza do wzgórza

Zabieram Cię na jesienną wędrówkę po wzgórzach Nadrenii Północnej Westfalii (Nordheim Westfalen) do Porta Westfalica (powiat Minden-Lübbecke). Pokażę Ci ciekawą trasę, która może być wykorzystana na dłuższy marsz, lub na spokojny spacer.

Brama Westfali /Kanion Porta Westfalica tak nazywa się miejsce, w którym rzeka Wezera przepływa pomiędzy dwoma górskimi łańcuchami: Wiehengebirge i Wesergebirge.

Kaiser-Wilhelm-Denkmal

Na wysokości 268 metrów n.p.m. na wzgórzu Wittekindsberg, wznosi się 88-metrowy, monunentalny narodowy pomnik niemieckiego Cesarza Wilhelma I (1797-1888). Jest to drugi, co do wysokości najwyższy pomnik w Niemczech.
Został zbudowany w ciągu 4 lat, w latach 1892-1896. Jest to jeden z setek pomników cesarza Wilhelma, które wraz z innymi zabytkami miały w tamtym czasie wzmocnić naród. Ze względu na swoje wyjątkowe położenie geograficzne jest najważniejszym zabytkiem miasta Porta Westfalica, inaczej mówiąc – to wizytówka tego miasta. 18 października 2021 roku posąg bedzie miał 125 lat.
Wejście na górę do pomnika jest bezpłatne, i o każdej porze roku i dnia dostepny (otwarty).
Pod wzgórzem są płatne parkingi – a stamtąd to już 1 km pieszo pod górę. Można też wjechać busem „Der Shuttle-Bus”, który kursuje w weekendy i święta, dojeżdża się wtedy do centrum zwiedzających „LWL-Besucherzentrum im Kaiser-Wilhelm-Denkmal”, a potem trzeba już tylko przejść ok 300 metrów do pomnika.
W roku 2018 całe miejsce było przebudowane i odrestaurowane. Powstał nowy taras pierścieniowy, pod nim restauracja panoramiczna i centrum dla zwiedzających.

porta westflica, kaiser wilhelm denkmal, porta kanzel, wanderin
Widok na wzgórze pomnika - Kaiser Wilhelm Denkmal, z punktu widokowego na Porta Kanzel.
pomnik wilhelma 1, porta westfalica, kaiser wilhelm denkmal, wanderin
Pomnik Cesarza Wilhelma I - Kaiser Wilhelm Denkmal, Porta Westfslica.

Porta Kanzel

Na drugim wzgórzu: Jakobsberg, znajduję się uwielbiany przez wszystkich fotografów punkt widokowy. Jest to idealne miejsce na fotografowanie pomnika Wilhelma, szczególnie podczas zachodu słońca.
Wzdłuż całego grzbietu biegną szlaki i ścieżki turystyczne. Po drodze mija się pomnik żołnierza z 1 wojny światowej „Albert Leo Schlageter” i wieżę TV. Wieża telewizyjna ma dużą platformą widokową, z której rozciąga się fantastyczny widok na okolicę. „Fernsehturm Porta Westfalica mit Aussichtsplattform”.
(Niestety, ja jeszcze tam nie byłam)
Obok znajduje się duży, bezpłatny parking i miejsce z ławeczkami.

Otwarty:
od marca do końca października
soboty:12.00-18.00
niedziela i święta: 10.00-18.00

Wstęp:
Osoba dorosła: 1 eur
Dzieci do lat 14: 0.50 eur

Adres Parkingu:
Jakobsberg 1, 32457 Porta Westfalica

Widok z tarasu pomnika Cesarza Wilhelma I - na wzgórze Porta Kanzel.
Porta Kanzel, parking pod wieżą telewizyjną "Fernsehturm Porta Westfalica mit Aussichtsplattform".

Tego dnia postanowiliśmy zdobyć obydwie góry.
Parkujemy pod samym wzgórzem Porta Kanzel niedaleko kościoła ( Katholische Kirchengemeinde St. Walburga) na końcu ulicy Hauptstraße.

Zostawiamy auto, zabieramy plecaki i ruszamy…
Ten początkowy odcinek nie należy do najładniejszych, gdyż trzeba iść po chodniku wzdłuż ruchliwej szosy. Tędy również będziemy wracać, ale to tylko 1 km w jedną stronę. Przechodzimy przez most, stoimy na światłach, ale cały czas mamy przed oczami wysokie wzniesienie z pomnikiem cesarza. Jesteśmy na drugiej stronie ulicy i kierujemy się dalej, szukając wejścia na ścieżkę.
Szlak na górę Kaiser Wilhelm Denkmal rozpoczyna się na przeciwko włoskiej lodziarni „Cortina”. Ale miałam ochotę w tym momencie na czekoladowe lody…mmmmmm pycha. Niestety lodziarnia była zamknięta.

porta westfalica, kaiser wilhelm denkmal, wanderin
Ulica Portastraße - widok na pomnik "Kaiser Wilhelm Denkmal".

Ścieżka w lesie na samą górę ma również tylko 1 km, ale tym razem trzeba pokonać 140 metrów wysokości. Szło się całkiem przyjemnie, pod butami szeleściły jesienne liście, promienie słońca przebijały się przez las.
Przypomniało nam się wtedy, że tą ścieżką pchaliśmy kiedyś nasze rowery 😉 tak… to było w maju 2018r. Zrobiliśmy sobie wycieczkę rowerową  z Lübbecke do Porta Westfalica.
Ta leśna dróżka przecina parę razy szosę, która biegnie na samą górę. Dochodzimy do punktu informacyjnego, w którym znajduje się kiosk, toalety i parking autobusowy. Teraz to tylko ok.300 metrów asfaltową drogą do samego pomnika.

Na samej górze rozciąga się przepiękny widok na miasto Minden i na górzysty krajobraz Weserbergland.
Siedząc na schodach, przy pomniku Księcia Wilhelma oddaliśmy się urokowi pięknego widoku.
No dobra… tylko Rudi, mój mąż siedział i relaksował się, a ja latałam z kamerką. 😉
To była nasza 4 wycieczka do Porta Westfalica, mimo tego byliśmy tak zafascynowani tym widokiem, jakby to była nasza pierwsza tu wizyta.

Porta Westfalica - Pomnik Cesarza Wilhelma I "KaiserWilhelm Denkmal".
pomnik cesarza wilhelma 1, kaiser wilhelm denkmal, porta westfalica
porta westfalica, minden, kaiser wilhelm denkmal, wanderin
Widok na miasto Minden z tarasu pomnika "Kaiser Wilhelm Denkmal". ( 2018r.)
Wycieczka rowerowa: Lübbecke-Porta Westfalica (2018) Pomnik Cesarza Wilhelma I .
Pomnik "Kaiser Wilhelm Denkmal"- widok z tarasu na miasto Minden (2020)

Czas na dalszą wyprawę…
Od tego punktu biegnie szlak Wittekindsweg, wzdłuż grzbietu Wiehengebirge.
Po drodze mijamy 14-metrową wieżę widokową „Moltketurm”, która ma 77 stopni i została zbudowana w latach 1828-1829.
Niestety, ze wzgledu na wysokie drzewa, widok na doline i okoliczne góry są ograniczone.
Ale i tak warto tam wejść 🙂

Po ok. 1,5 km (pół godziny) docieramy do restauracji Wittekindsburg. Budynek zostal wybudowany w 1894 roku jako hotel wycieczkowy, prawdopodobnie na fundamentach średniowiecznego zamku „Wittekindsburga”. Znaleziska wskazują, że faza powstania tego zamku sięga do przedrzymskiej epoki żelaza, a następnie został rozbudowany pod panowaniem Saksonów w okresie przed 800 rokiem ne.
W obecnej chwili jest to restauracja z kioskiem otwarta w weekendy i miejsce startowe paralotni i lotni.
Dla nas, czyli miłośników wędrówek to piękne miejsce na odpoczynek. Tutaj bowiem jest fantastyczny widok na okolice „Weserbergland”.

Tego dnia mieliśmy szczęście 😉 Trafiliśmy na wydarzenie lotów paralotnią. Był otwarty kiosk, w którym można było kupić sobie coś do picia, do jedzenia i ławeczki. Byłam tak zafascynowana oglądaniem tych lotów, że sama chętnie chciałabym się tak unosić w powietrzu jak oni 😉

porta westfalica, kaiser wilhelm denkmal, wittekindsberg, wittekindsburg
Restauracja "Wittekindsburg" na wzgórzu Wiehengebirge w Porta Westfalica.
wittekindsburg, wittekindsberg, wiehengebirge, porta wesfalica, wanderin
Restauracja "Wittekindsburg" - Porta Westfalica.
wycieczka, wędrówka, wanderin, restauracja, wittekindsburg, porta westfalica
Miejsce na odpoczynek przed restauracja Wittekindsburg, Porta Wesfalica.
widok na dolinę "Weserbergland" z tarasu Restauracji "Wittekindsburg" - Porta Westfalica, na grzbiecie gór Wiehengebirge.
Loty nad doliną Weserbergland, start z tarasu restauracji Wittekindsburg, Porta Westfalica.
Loty nad doliną Weserbergland, start z tarasu restauracji Wittekindsburg. Porta Westfalica.

Ruszamy dalej, bo mamy przed sobą jeszcze powrót do parkingu i stamtąd wejście na drugą górę.
Idziemy prosto, scieżką Wittekindsweg (Kammweg), po drodze mijamy małą kaplicę „Margarethenklus”, pozostałości groty źródlanej „Wittekindsquelle” oraz fundamenty kościoła „Kreuzkirche”. Fundamenty zostały odkryte w 1996 roku i wskazywały na budynek w kształcie krzyża – tak zwany budynek centralny. Podczas wykopalisk, wewnątrz budynku znaleziono również pięć grobów (Kobiet i dzieci). Aby zabezpieczyć wykopaliska, wokół kościoła zbudowano szklaną konstrukcję. Dookoła konstrukcji wiedzie metalowa rama, która pozwala zwiedzającym zobaczyć kościół Kreuzkirche ze wszystkich perspektyw. My jednak, z braku czasu nie zwiedzaliśmy tych obiektów.

Po 2 km doszliśmy do gospody leśnej „Zum Wilden Schmied”, a za budynkiem skręciliśmy w lewo, na ścieżkę która już prowadzi w dół, w kierunku powrotnym. Piękny liściasty las, kręta droga i cisza… Z powrotem do pomnika prowadzi kilka ścieżek, które są równoległe do Wittekindsweg. Zbliżał się zachód słońca. Chciałam go koniecznie zobaczyć ze wzgórza Porta Kanzel, do którego zostało jeszcze 6 km. Przyspieszyliśmy… szybkim krokiem doszliśmy do szosy, i widząc jak słońce zaczyna zniżać się ku zachodowi, puściliśmy się biegiem….

Dotarliśmy do auta i dylemat ?!?!

Czy podjechać tam samochodem, czy wejść na górę…?? Która opcja będzie lepsza? Którędy będzie szybciej…
Mój mąż postanowił wjechać tam autem, ja natomiast uparłam się, żeby wejść na wzgórze. Rudi kręcił tylko głową i powtarzał, że nie zdążę na zachód i że mam jechać z nim.
„Nie, ja nie jadę, idę pieszo pod górę, i zobaczysz że zdążę…” 😉 Z naszej przepychanki zrobił się wyścig 😉

Rudi – samochodem 3,5 km do parkingu + 1 km po płaskim odcinku,
ja – 1 km w górę, po wąskiej, częściowo kamienistej ścieżce, pokonując 172 metry wysokości.

Rudi szybko odpalił auto, ustawił sobie nawigację a ja ruszyłam na wzgórze. Trochę za szybko wyprułam do przodu, bo w połowie zabrakło mi tchu… musiałam zwolnić, ale tylko trochę – w głowie miałam jedno – zdążyć na zachód słońca (znowu, jak na Marszu w górach Harz)
Idę, biegnę, idę, zatrzymuje się… żeby puls się zwolnił, i znowu biegnę (pod górę)
Nagle dostrzegam znajome miejsce (byliśmy tu już raz) wchodzę wyżej i jest !! Dotarłam do celu!

Widzę dużo ludzi, którzy zebrali się żeby podziwiać zachód słońca, rozglądam się za Rudim, hmmm nie ma go… hahaha śmieje się na głos, że jestem pierwsza, robię sobie selfi i wysyłam mu na WhatsApp. Gdy otrzymał to zdjęcie był w szoku, nie wierzył, że już tam jestem, akurat szedł w kierunku punktu widokowego Porta Kanzel.

Zachód słońca nad wzgórzem Wiehengebirge i nad pomnikiem Kaiser Wilhelm Denkmal – pięknie zakończył naszą jesienną wędrówkę.

Napewno tu wrócimy, konieczne chcę wejść na wieżę TV i powtórzyć trasę… ale, może następnym razem uda mi się zebrać fajną grupę i zrobić ten marsz wspólnie.

Daj znać jeśli znasz to miejsce i już tu byłaś (byłeś).

wędrówka, lasy, wesergebirge, porta westfalica, kaiser wilhelm denkmal
weser, rzeka, porta kanzel, porta westfalica
Rzeka Wesera w Porta Westfalica, widok na wzgórza Porta Kanzel.
weserbergland, porta westfalica, kaiser wilhelm denkmal
Widok ze wzgórza Porta Kanzel na pomnik "Kaiser Wilhelm Denkmal"
Wejście na góre Porta Kanzel, od parkingu 1km - 172 m.wysokości.
widok, porta kanzel, porta westfalica, kaiser wilhelm denkmal, beata wanderin
Widok ze wzgórza Porta Kanzel na pomnik "Kaiser Wilhelm Denkmal".
Listopad 2020 - Zachód słońca nad doliną Weserbergland, z punktu widokowego Porta Kanzel.
Luty 2019 - Zachód słońca nad doliną Weserbergland, z punktu widokowego Porta Kanzel.

Zapraszam Cię na mój film z 2017 roku, w którym pokazuje naszą pierwszą wędrówkę po wzgórzach Wiehengebirge w Porta Westfalica.
Wtedy jeszcze, przy pomniku Cesarza Wilhelma odbywały się roboty budowlane.

YouTube – Beata Wanderin

2 odpowiedzi

1. Piękne miejsce! Mi udało się zwiedzić tylko jedno wzgórze. Polowałam na wschód słońca pod Pomnikiem Wilhelma. Też był z tej okazji niezły wyścig 😉 Twój artykuł pozwolił mi powspominać dawne wędrówki a i dowiedziałam się wielu nowych rzeczy. Dzięki! Bardzo mnie cieszy, że blogujesz teraz także tekstowo 🙂

1. Cieszy mnie, że artykuł się przydał 😃 i dziękuję bardzo za komentarz.
      Jeśli chodzi o zachód słońca nad pomnikiem Wilhelma, to najlepiej można podziwiać z tego drugiego wzgórza – Porta Kanzel 😉👌